Gezonde leefstijl: Corona voedingstips voor meer weerstand en goed herstel

22 mei 2020

 

Voldoende bewegen én gezond eten houdt uw weerstand op peil. En bent u ziek of ziek geweest? Dan is aandacht voor het weer opbouwen van uw gezondheid nóg belangrijker. Wij geven u enkele tips.

Let op: dit zijn algemene adviezen, waarbij geen rekening is gehouden met eventuele diëten of allergieën.

  1. Eet voldoende en voedzaam
    Gebruik elke dag drie hoofdmaaltijden plus drie tussendoortjes. Kies voedzame producten zoals volkorenproducten, zuivel (voor voldoende eiwitten), veel groenten en fruit. Zorg voor variatie en eet waar mogelijk met de seizoenen mee. Vergeet ook niet voldoende te drinken: zo’n 1,5 tot 2 liter per dag, tenzij anders voorgeschreven. Bij voorkeur koffie, thee, water en eventueel wat vruchtensap.
  1. Beweeg dagelijks
    Een wandelingetje door de buurt is een heerlijke manier om wat te bewegen. Blijft u liever binnen? Loop dan een aantal rondjes door uw huis of tuin. U hoeft echt geen grote afstand af te leggen.
    Ook oefeningen doen is een goede manier om spierkracht te behouden. Veel oefeningen kunnen ook zittend worden uitgevoerd. Kijk voor inspiratie en motivatie naar ‘Nederland dat dagelijks door Omroep Max wordt uitgezonden. https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/nederland-in-beweging/
  1. Draag uw personenalarm
    Let bij alles wat u doet goed op uw veiligheid. Neem, zeker nu, geen onnodige risico’s. Minder sociale contacten betekent immers ook minder sociale controle. Houd daarom altijd uw personenalarm bij de hand, zodat u direct kunt alarmeren wanneer dat nodig mocht zijn.

Bij herstel na ziekte
Na ziekte is het belangrijk uw weerstand zo snel mogelijk weer op te bouwen. Heeft u weinig eetlust of energie? Maak dan gebruik van de volgende tips:

  • Eet vaker kleine porties, verspreid over de dag;
  • Als kauwen te veel moeite kost, kies dan vloeibare producten. Zoals gepureerde groentesoep, pap of vla. Liever geen heldere bouillon: dat vult wel maar heeft weinig voedingswaarde;
  • Eet voldoende calorieën en eiwitten. Kies voor volle producten zoals volle melk, roomboter en vette vis.

Specifiek bij herstel na corona
De diëtisten van het Máxima Medisch Centrum in Veldhoven hebben speciale adviezen uitgebracht voor mensen die herstellende zijn van corona. U vindt ze hier: https://www.mmc.nl/paramax/nieuws/1766/voedingstips-bij-het-herstellen-van-corona/